Arie Van de Giessen (1896-1950)


Past exhibition: Arie Van de Giessen, between expressionism and Jeune Peinture - 12/06-13/07/2011. 

 

This text is published to support the retrospective exhibition 'Arie Van de Giessen' in Galerie St-John, Gent,  from the 12 of June till the 13rd of July 2011. 33 original works by the artist are for sale. All the works on display are depicted below.

 

Arie Van de Giessen, een biografie.

 

Arie van de Giessen werd geboren te Gent op 3 mei 1896. Vader en moeder hadden beiden de Nederlandse nationaliteit. De jonge Arie werd in 1904 naar Neerbosch in Gelderland gestuurd, waar hij op internaat verbleef. Het uitbreken van de oorlog en het vervullen van zijn legerdienst in het Nederlandse leger, hielden Arie in Nederland tot 1918.

Na de oorlog keerde hij terug naar zijn geboortestad. Arie volgde er lessen aan de Academie voor Schone Kunsten van 1924 tot 1927 en raakte goed bevriend met de Gentse schilder en graficus Charles René Callewaert (1893-1936), sinds 1926 lesgever aan de Gentse Academie. Callewaert werd de aristieke en literaire mentor van Arie Van de Giessen. De aankoop van een boot en het zeilen lokten Arie echter geregeld weg van de Gentse kunstwereld. Met de ‘Peer Gynt’ voer hij Schelde en Leie af en zeilde hij in Belgische en Nederlandse kustwateren.

 

In Gent had Arie een vaste aanlegplaats aan de Graslei, tegenover het huis ‘De Engel’. Op de zolder van het huis had hij zijn atelier. In 1928 kreeg Van de Giessen zijn eerste tentoonstelling in Gent.

In de winter van 1928-1929 trok Arie met zijn boot naar Parijs. Hij volgde er lessen aan de Académie Ranson en aan de Grande Chaumière. Bij zijn terugkeer naar Gent werd hij goed bevriend met Frits Van den Berghe (1883-1939), die hij als zijn leermeester beschouwde.

De contacten met de Parijse kunstwereld en de gesprekken met Van den Berghe doen Van de Giessen resoluut kiezen voor een moderne en persoonlijke uitwerking van het Vlaamse expressionisme. Ook de invloedrijke Paul Haesaerts en artiest Gust de Smet werden zijn vrienden en deden Arie besluiten meer tijd door te brengen in Latem en Deurle in de jaren 1932 en 1934.

 

Van de Giessen had ondertussen een nieuwe boot, de ‘Tyl’, die hij in 1935 in Knokke aanmeerde. Daar onmoette hij de Brusselse Raymonde Thys (1909-2003). Thys, studente van Joris Minne te La Cambre en goede vriendin van Elisabeth Ivanosky, zou vooral naam maken als illustratrice van boeken.

 

 









Het paar huwde op 13 december 1937 en installeerde zich in Grimbergen, in een huis-atelier dat werd gebouwd naar de plannen van Paul Haesaerts. In de ‘Fleur de Lin’, zoals de woonst werd genoemd, zou Aries belangrijkste werk ontstaan.

Te Grimbergen vormden zich nieuwe contacten met bevriende geesten. Naast de gebroeders Haesaerts, Frits Van den Berghe en Gust De Smet, zouden Jean Brusselmans en Edgard Tytgat belangrijke voorbeelden voor Arie worden. Naast hen onderhield de jonge familie Van de Giessen-Thys contacten met Jozef Cantré, Henri Puvrez, Gaston Bertrand, Louis Van Lint, Anne Bonnet, Rik Poot, Willy Anthoons en zelfs René Magritte.

Van de Giessen was niet immuun voor hun kunst. Aries werken werden kleurrijker en speelser. De invloed van Brusselmans is duidelijk zichtbaar: vorm en kleur worden van elkaar gescheiden. Van de Giessen voerde ook een verregaande stilering door. Zo worden zijn landschappen en marines bijna abstracte composities.

Een andere belangrijke bron van inspiratie vormde de kerk van Grimbergen, waar het het graf van de ‘abten van Grimbergen’ uit 1710 zich bevindt. Zo ontstonden tal van schetsen en studies van engelen, doodskoppen en skeletten en van oude kunstwerken uit de kerk, die soms hun weg vonden naar de schilderijen van de kunstenaar. Immers, naast de landschappen, marines en portretten die de kunstenaar schilderde, bleef de bijbel en/of religie een belangrijk thema in zijn werk. Vooral de figuur van de lijdende Christus, als universeel symbool, kwam in de jaren veertig terug.

 

De verhuizing naar Brussel kwam de naambekendheid van Arie Van de Giessen zeker ten goede. De opgebouwde contacten met het avant-garde milieu en met conservatoren en critici resulteerden in een grote tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten in januari 1947. De kritiek was positief en Arie leek een van de nieuwe sterren te zijn aan het Belgische artistieke firmament.

Het plotse overlijden van de kunstenaar op 19 feburari 1950 maakte een einde aan de groeiende erkenning van de kunstenaar. Noch de posthume retrospectieve in het Paleis voor Schone Kunsten in 1952, noch de overzichtstentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten te Gent in 1969, konden beletten dat met het verdwijnen van de kunstenaar en zijn vrienden, de naam van Arie Van de Giessen in de vergetelheid raakte.

Arie Van de Giessens werk blijft echter boeien en is na al die jaren nog steeds actueel. Los van de context van het expressionisme en de Jeune Peinture blijven zijn schilderijen, tekeningen en aquarellen fris en gedurfd. Zijn werken bevinden zich in tal van musea, o.a. te Gent, Deinze, Antwerpen en Brussel en een recente retrospectieve in Verviers in 2010 en de publicatie van een nieuwe monografie over de schilder in 2003 brachten deze vergeten kunstenaar met succes terug op de voorgrond.

Het tonen van het werk van Arie Van de Giessen in Galerie St-John te Gent, 42 jaar na de retrospectieve in het Gentse Museum voor Schone Kunsten, sluit perfect aan bij het doel dat wij ons voor ogen stellen bij het maken van tentoonstellingen: het tonen van kwalitatief hoogstaande en vandaag relevante kunst van oorspronkelijke kunstenaars die in België gewerkt en /of tentoongesteld hebben. Soms vergeten, maar zeker nog bewonderd.
 

Wij danken mevrouw Kris Van de Giessen, kunstenares en dochter van Arie (hier op de foto met haar vader), voor haar enthousiaste steun voor deze tentoonstelling en voor het ter beschikking stellen van archiefmateriaal van de kunstenaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Selectieve Bibliografie.

 

 

L’Art en héritage: Arie Van de Giessen, Raymonde Thys, Kris Van de Giessen, France de Griessen, Verviers, Musée des Beaux-Arts, 19/09-24/10/2010.

 

Foucart B., Le Marin Ivre – Arie Van de Giessen (1896-1950), Bruxelles, AAM Editions, 2003.

 

Piron P., Dictionnaire des Artistes Plasticiens de Belgique des XIXe et XXe Siècles, Ohain-Lasnes, Art in Belgium, 2003, tome 2, p. 564.

 

Arie Van de Giessen en het Expressionisme in Vyncke-Van Eyck’s Kunstinfo, Gent, Franz Vyncke, 7de jaargang, n° 10, 06/04/1986.

 

Haesaerts P., Sint-Martens-Latem – Gezegend Oord van de Vlaamse Kunst, Brussel, Arcade, 1976, 7e uitgave, p. 417.

 

Scheen Pieter A.,  Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1870-1950, ’s-Gravenhage, Kunsthandel Pieter A.Scheen N.V., 1969, deel 1, p. 376.

 

Arie Van de Giessen 1896-1950, Gent, Museum voor Schone Kunsten, 30/05-30/06/1969.


All the works depicted below are for sale.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen, photograph of the painter in his studio.
Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), figures on the beach, mixed media on paper, 49 x 60 (day measures), signed bottom centre.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Christ, mixed media on canvas, 43,5 x 32,5 cm (day measures), signed & dated '49 (for 1949) bottom left, exhibition label Sint-Martens-Latem 1987 on the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Pieta, watercolour on paper, 40,5 x 52 cm (day measures), signed & dated 49 (for 1949) bottom left, exhibition label As 2002 on the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Twee Vissersboten, fishing boats on a river, mixed media on paper, 44 x 62 cm (day measures), signed above right, exhibition label Gent on the back, ex-coll. Herdener.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), study of a standing woman, charcoal on paper, 41 x 25 cm, signed bottom left.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), The Laughing Child, charcoal on paper, 76,5 x 44 cm (day measures), signed & dated '37 (for 1937) bottom left, exhibition label 1987 St-Martens-Latem at the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Jezus, mixed media on paper, in grey and blue, 35 x 25 cm, signed, titled Jezus n°2 & dated '47 januari (for january 1947) bottom centre.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), figures in a field, mixed media on paper, 25,5 x 41 cm, signed bottom right.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), De Steekvogel, mixed media on paper, 46 x 66 cm, signed, titled & dated 1-49 (for January 1949) bottom right.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Pears, a very rare painting of a still-life, oil on canvas, 41 x 50 cm, signed bottom left, numbered & titled 'n°61 Peren' on the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Two studies of a standing nude, pencil on paper, 58,5 x 39,5 cm & 35 x 25 cm, both signed one dated 1943. (Unframed)

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Two studies for the painting 'Débacle', 1943, charcoal on paper, 42 x 34,5 & 54,5 x 36,5 cm. (Unframed).

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a Study for 'Débacle' and a study for 'Pieta', charcoal on paper, 42 x 34,5 cm & 42,5 x 28,5 cm, both signed. (Unframed).

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a study of a sitting nude, pencil on paper, 33,5 x 19 cm, signed bottom left.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Christ with the all seeing eye, mixed media on paper, 49 x 31cm (day measures), signed & dated 11-47 (for November 1947) bottom right, exhibition label at the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie van de Giessen (1896-1950), Genesis, 1937, a charcoal study, 39,5 x 58 cm, signed and dated bottom right. (Unframed).

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Christ and the all seeing eye, mixed media on paper, 50 x 32 cm, signed & dated bottom left, exhibition labels 1990 Vaalbeek & 2001 As on the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Christ as King of the Jews, 1947, ink on paper, 32,5 x 25 cm, signed and dated bottom right. (Unframed).

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a selfportrait in 1935, drawing, black chalk on paper, 49 x 39 cm (day measures), signed and dated '35 bottom right, exhibition label Sint-Martens-Latem 1987 on the back.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), 'Walcheren', mixed media on paper, 48 x 67,5 cm (day measures), signed, titled & dated 1935 bottom right.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), an Angel, mixed media on paper, 29,5 x 48 cm (day measures), signed and dated '44 (for 1944) bottom left.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a study of various angels, pencil on paper, 42 x 34,5 cm, signed bottom right. (Unframed).

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a study of a landscape with figure (Grimbergen?), charcoal on paper, 27 x 31,5 cm, signed bottom right. (Unframed)

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), Walcheren, mixed media on paper, 48 x 62 cm (day measures), signed, titled & dated 1935 bottom right, 2 exhibition labels (Gent & Latem) on the back, ex.coll. Herdener.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a composition, mixed media on paper, 37,5 x 51 cm, signed bottom right.

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen

Arie Van de Giessen (1896-1950), a cow, mixed media on paper, 20 x 29,5 cm, signed bottom right.